Pytania i odpowiedzi
-
Program PŁATNIK
-
"Hasło klucza Prywatnego" to PIN, który każdy użytkownik nadawał podczas aktywacji karty w programie CryptoCard Suite.
-
Komunikat ten występuje w przypadku, kiedy nie zaznaczono certyfikatu w oknie "Rejestruj certyfikat kwalifikowany". Należy go zaznaczyć, klikając na niego, po czym wybrać "Rejestruj". W przypadku dalszych problemów najlepiej skorzystać z instrukcji instalacji certyfikatu w programie Płatnik.
-
Należy sprawdzić, czy data systemowa jest poprawna. W tym celu trzeba kliknąć na zegar na pasku zadań w MS Windows. Jeżeli data jest poprawna, a Płatnik nadal pokazuje komunikat, należy sprawdzić, od kiedy certyfikat jest ważny. W tym celu należy uruchomić CryptoCard Suite, przejść na zakładkę "Narzędzia" i uruchomić "Menedżer certyfikatów" w nowym oknie, kliknąć na naszym certyfikacie dwa razy, po czym w następnym oknie odczytać okres ważności certyfikatu. Aplikacja Płatnik każdorazowo będzie wyświetlać powyższy komunikat, jeżeli rejestrowany certyfikat wygasł lub nie rozpoczął się okres jego ważności.
-
Należy wówczas zainstalować certyfikaty nadrzędne i podrzędne. W tym celu należy uruchomić płytę otrzymaną razem z zestawem. Następnie należy przejść do katalogu "Certificates" znajdującym się na płycie i zainstalować certyfikaty: COPE Szafir-Kwalifikowany oraz NCCERT, pozostawiając standardowo zaznaczone opcje.
-
W programie Płatnik należy wejść w zakładkę "Administracja", następnie "Dane administratora" i w nowym oknie kliknąć na "Pełne dane", po czym uzupełnić numer PESEL. Po tej czynności będzie można zatwierdzić zmiany w ustawieniach przekazu elektronicznego.
-
Taki komunikat pojawia się w momencie, kiedy nie została pobrana i zarejestrowana nowa lista CRL. Pobranie odpowiednich list CRL jest opisane w naszej instrukcji. W przypadku, kiedy wszystkie czynności opisane w instrukcji zostały wykonane prawidłowo, po weryfikacji powinien pojawić się komunikat: „Stan weryfikacji certyfikatu: wiarygodny”.
-
W przypadku wystąpienia powyższego błędu należy ponownie zarejestrować certyfikat w systemie Windows. Aby zainstalować certyfikat kwalifikowany w magazynie certyfikatów systemu Windows, należy:
- uruchomić aplikację Menedżer CryptoCard Suite;
- wybrać zakładkę "Narzędzia";
- w opcji "Dodatkowe narzędzia" kliknąć przycisk: "Uruchom";
- w oknie "Wybór asystenta" zaznaczyć pole: "Rejestracja certyfikatu w systemie" i kliknąć przycisk "Dalej";
- wybrać odpowiednio strefę SetEID / QESv2;
- następnie postępować zgodnie z sugestiami kreatora aż do poprawnego zainstalowania certyfikatów w systemie.
-
Aby rozwiązać problem, należy usunąć certyfikat zarówno w Płatniku, jak i w systemie. Zarejestrować jeszcze raz certyfikat w systemie, zarejestrować ponownie w Płatniku i ustawić przekaz elektroniczny zgodnie z instrukcją.
-
Certyfikaty OOP służą do poprawnego adresowania przesyłki kierowanej do ZUS. Komunikat świadczy o niedokonaniu aktualizacji certyfikatu. Link do aktualnego certyfikatu OOP wraz z opisem rejestracji w aplikacji Płatnik znajduje się w instrukcji. Jeśli po wykonaniu opisanych czynności błąd występuje nadal, należy zadzwonić na infolinię programu Płatnik - tel. 801 400 987 (opłata za połączenie zgodna z cennikim operatora) lub napisać e-mail: cot@zus.pl.