JEDZ
Certyfikat do JEDZ (Jednolity Europejski Dokument Zamówienia)
Od 18 kwietnia 2018 r. udział w zamówieniach publicznych będzie wymagał przesyłania jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (JEDZ) podpisanego elektronicznie z użyciem kwalifikowanego certyfikatu. Obowiązek ten wynika z nowelizacji Prawa zamówień publicznych z 22 czerwca 2016 r.
Zamów zestaw do JEDZ i wybierz opcję odbioru lub dojazdu wraz z instalacją zestawu. Dostarczony przez KIR zestaw jest gotowy do użycia.
Szyfrowanie plików JEDZ może być zrealizowane zgodnie z wymaganiami zamawiającego przy pomocy certyfikatu niekwalifikowanego lub z wykorzystaniem oprogramowania: 7-Zip, Winrar, Ms Word, Acrobat itd., które udostępnia możliwość szyfrowania dokumentów przy użyciu hasła.
Certyfikaty do JEDZ - dowiedz się więcej! Obejrzyj wywiad z Elżbietą Włodarczyk, która w KIR odpowiada za usługi podpisu elektronicznego.
Każdy, kto będzie chciał wziąć udział w przetargu publicznym i przedstawić swoją ofertę wraz z towarzyszącymi dokumentami, będzie zobligowany złożyć je w formie elektronicznej wraz ze swoim podpisem elektronicznym.
Od 18 kwietnia określenie ‘JEDZ’ będzie bardzo ważne dla przedsiębiorców. Co oznacza ten skrót?
Jest to Jednolity Europejski Dokument Zamówienia. Wprowadzenie tego dokumentu wynika z nowelizacji ustawy „Prawo zamówień publicznych”. Od 18 kwietnia tego roku udział we wszystkich zamówieniach publicznych będzie wymagał od przedsiębiorcy złożenia takiego dokumentu opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Czy są potrzebne jakieś zmiany w firmie, która ma zamiar brać udział w przetargach publicznych?
Nie są potrzebne duże zmiany. Wystarczy zainstalować zestaw do stosowania podpisu elektronicznego, czytnik kart kryptograficznych i skonfigurować oprogramowanie.
Czy możliwe będzie podpisanie się za pomocą profilu zaufanego?
Wymagany będzie kwalifikowany podpis elektroniczny. Czyli każdy, kto będzie składał ofertę będzie się musiał wyposażyć w zestaw do składania podpisu elektronicznego, zawierający kartę kryptograficzną wraz z certyfikatem kwalifikowanym. Na pewno część platform przetargowych będzie umożliwiała składanie samego podpisu na swoich platformach. Na pewno będą też rozwiązania, które umożliwią przesyłanie podpisanego elektronicznie pliku w zewnętrznych aplikacjach, z których korzysta użytkownik.
Ale musi być ktoś, kto będzie ten podpis elektroniczny składał…
Trzeba pamiętać, że certyfikat kwalifikowany jest przeznaczony wyłącznie dla osoby, dla której był wydany. Może się nim posługiwać wyłącznie osoba, której dane są wskazane w certyfikacie kwalifikowanym. To oznacza, że jeżeli w ramach firmy wymagane jest składanie wiążących podpisów przez osoby upoważnione do reprezentowania danej firmy, to te osoby powinny nabyć zestawy do składania podpisu i posiadać certyfikat kwalifikowany, którym się będą posługiwały przy postępowaniu w aukcjach, przetargach elektronicznych itd. Warto dodać, że ten sam kwalifikowany certyfikat może być wykorzystany do różnych zastosowań.
Wywiad przeprowadzony dla portalu alebank.pl