Pytania i odpowiedzi
-
Informacje ogólne
Certyfikat kwalifikowany w świetle ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej jest równoważny z podpisem odręcznym, a co za tym idzie jest przypisany do jednej osoby. W związku z tym certyfikat kwalifikowany możemy wykorzystywać wszędzie tam, gdzie tylko możliwe jest jego zastosowanie. Nie ma żadnych ograniczeń w stosowaniu certyfikatu zakupionego przez pracodawcę czy inny podmiot w celach prywatnych.
-
Certyfikat jest przypisany do osoby fizycznej. Osoba ta nie może udostępniać swojej karty kryptograficznej z kluczem prywatnym nikomu, w tym także swojemu pracodawcy. W niektórych przypadkach pracodawca może unieważnić certyfikat (dotyczy to sytuacji, w której dane pracodawcy zawarte są w certyfikacie). Tak więc co do zasady pracodawca nie może zmusić pracownika do wydania mu nośnika z kluczem prywatnym. Należy pamiętać, że nośnik taki nie może w żaden sposób zostać wykorzystany przez pracodawcę, gdyż składanie podpisu elektronicznego przy jego użyciu przez inną osobę niż wskazana w certyfikacie jest przestępstwem.
-
Jednym certyfikatem kwalifikowanym można podpisać dowolną liczbę dokumentów za różnych płatników, dlatego wystarczy zakup jednego certyfikatu. Kwestię upoważnień do wysyłania dokumentów do ZUS w imieniu firm proponujemy wyjaśnić z ZUS.
-
Certyfikat kwalifikowany – kwalifikowany podpis elektroniczny równoważny pod względem skutków prawnych podpisowi własnoręcznemu. Możemy go używać wszędzie tam, gdzie tylko jest możliwe jego zastosowanie.
Certyfikat niekwalifikowany – podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy tych certyfikatów wywołuje skutki prawne równoważne podpisowi odręcznemu tylko wtedy, jeśli obie strony zawrą wcześniej umowę zawierającą zapisy o wzajemnym uznaniu podpisów weryfikowanych certyfikatem niekwalifikowanym. Dodatkowo za pomocą certyfikatu niekwalifikowanego można szyfrować i podpisywać dokumenty oraz np. wiadomości pocztowe.
-
Od strony prawnej certyfikatami kwalifikowanymi można posługiwać się na terenie UE bez ograniczeń.
-
Należy zainstalować oprogramowanie dołączone do zestawu, aktywować kartę oraz zarejestrować certyfikat w systemie.
-
Na jednym komputerze można zainstalować dowolną liczbę certyfikatów. W tym celu należy zainstalować oprogramowanie dołączone do zestawu, po czym aktywować wszystkie karty i zarejestrować każdy z certyfikatów na komputerze. Pobierz instrukcję.
-
W tym celu należy skorzystać z instrukcji do konfiguracji MS Outlook.
-
Na karcie CryptoCard dla użytkownika dostępne jest ok. 40 kB pamięci na klucze i certyfikaty. W strefie przeznaczonej dla certyfikatów kwalifikowanych (QESv2) może być umieszczona jedna para kluczy RSA i certyfikat. W strefach przeznaczonych na certyfikaty niekwalifikowane (Token 1,2,3) może być maksymalnie 8 par kluczy RSA, jednak liczba certyfikatów możliwych do zapisania zależy od ich wielkości i dostępności wolnego miejsca na karcie.
-
W myśl ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej certyfikat kwalifikowany może być wykorzystywany tylko w celu potwierdzenia niezaprzeczalności podpisu. Tym samym tylko takie użycie klucza jest wskazane w certyfikacie. Wyklucza to zastosowanie certyfikatu kwalifikowanego w innych celach, m.in. do podpisywania poczty elektronicznej.
-
Wygenerowany wniosek o certyfikat należy złożyć w Centrum Obsługi Podpisu Elektronicznego Szafir. Po uzyskaniu certyfikatu należy go zarejestrować w systemie, korzystając z aplikacji CryptoCard Suite, menu Narzędzia -> Dodatkowe narzędzia -> Rejestracja certyfikatu w systemie.