Wylogowaliśmy Cię z Twojego konta. Zaloguj ponownie
Kobieta w mieście.jpg

Podpis elektroniczny przestaje być domeną wyłącznie biznesu i administracji. Coraz częściej staje się narzędziem codziennego użytku – wygodnym, bezpiecznym i dostępnym zdalnie. Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez KIR i ZBP*, rośnie nie tylko świadomość korzyści płynących z jego stosowania, ale także realna gotowość Polaków do cyfryzacji codziennych procesów.

Elektroniczny podpis postrzegany jest jako rozwiązanie wygodne i bezpieczne. Na pytanie o to jakie dokumenty, podpisywane obecnie własnoręcznie, chcieliby podpisywać elektronicznie, korzystając np. z jednorazowego podpisu elektronicznego, użytkownicy bankowości elektronicznej wskazali na podpisywanie umów bankowych (38%), umów z dostawcami energii, gazu, wody i firmami odbierającymi odpady (35%) oraz z operatorami telekomunikacyjnymi (34%). Niemal co trzeci respondent widzi zastosowanie również w kontekście zawierania ubezpieczeń (30%), a co czwarty – w obszarze ochrony zdrowia (26%).

Wyniki badania potwierdzają, że Polacy są gotowi na digitalizację codziennych procesów. Wysokie zainteresowanie podpisem elektronicznym w sektorze finansowym pokazuje, że cyfrowe rozwiązania i narzędzia takie jak mSzafir mają realny potencjał, by stać się standardem – mówi Elżbieta Włodarczyk z Linii biznesowej podpis elektroniczny w KIR.

KIR_grafika_badania_podpis elektroniczny.jpg [2.40 MB]

Codzienna wygoda, realne zastosowanie

Podpis elektroniczny przestaje być rozwiązaniem „dla specjalistów” – coraz częściej to po prostu narzędzie codziennego użytku, stosowane nie tylko w pracy, ale i w umowach prywatnych, wybierane wszędzie tam, gdzie liczy się czas, wygoda i możliwość działania zdalnie. Umożliwia podpisanie umowy bez wychodzenia z domu czy zawarcie kontraktu z dostawcą usług bez konieczności drukowania i odsyłania dokumentów.

Jest wykorzystywany również do finalizacji zleceń przez freelancerów oraz podpisywania dokumentów w procesie rekrutacji. Dzięki niemu można także załatwić sprawy medyczne, takie jak zgody, upoważnienia czy wnioski, bez osobistej wizyty w placówce. To wszystko sprawia, że podpis elektroniczny staje się cyfrowym odpowiednikiem długopisu – równie oczywistym, jak korzystanie na przykład z bankowości internetowej.

Edukacja pomaga zmieniać postawy

Cyfryzacja usług publicznych i komercyjnych to trend, którego nie da się zatrzymać. Jednak tylko konsekwentna edukacja i szeroka komunikacja korzyści, prostoty i bezpieczeństwa, mogą przełamać barierę nieufności wobec usług elektronicznych. Jak wynika z badania KIR i ZBP 38% respondentów nie widzi w swoim przypadku potrzeby zmiany tradycyjnego sposobu podpisywania dokumentów na podpis elektroniczny. Ten wynik przypomina, że dla znacznej części społeczeństwa cyfrowe narzędzia są wciąż nowością, często wymagającą dodatkowego wsparcia, informacji, a przede wszystkim zaufania.

Wyniki badania wskazują na polaryzację postaw Polaków. Z jednej strony mamy grupę gotową na pełną cyfryzację, z drugiej – znaczną część społeczeństwa, która pozostaje przy tradycyjnych formach podpisu. Kluczowe będzie stopniowe budowanie zaufania poprzez edukację i pokazywanie realnych korzyści płynących z rozwiązań elektronicznych – dodaje Elżbieta Włodarczyk.

mSzafir – bezpieczny podpis elektroniczny

Argumentem, który zachęca użytkowników do korzystania z kwalifikowanego podpisu elektronicznego mSzafir dostarczanego przez KIR, jest całkowicie zdalny dostęp, bez konieczności użycia fizycznej karty czy czytnika. mSzafir dostępny jest zarówno w wersji jednorazowej (do podpisania pojedynczego dokumentu), jak i długoterminowej (ważnej rok lub dwa lata). Aktywacja podpisu odbywa się online, z wykorzystaniem bezpiecznych metod weryfikacji tożsamości, m.in. mojeID, bez konieczności wizyty w placówce.

Podpis elektroniczny staje się jednym z kluczowych narzędzi w zawieraniu umów, zarówno w firmach, jak i życiu prywatnym. Wyniki badania KIR i ZBP pokazują, że rośnie nie tylko świadomość dostępnych rozwiązań, ale także gotowość do ich wykorzystywania w codziennych sprawach. Cyfryzacja ma realną szansę stać się powszechnym standardem dla większości Polaków, o ile będzie wdrażana w sposób zrozumiały, przyjazny i budujący zaufanie użytkowników.

* Badanie ośrodka Minds&Roses, kwiecień 2025, N=1000

22 545 55 55

Obsługa Klienta

Pomoc techniczna

Nasza infolinia jest do Twojej dyspozycji od poniedziałku do piątku: 8:00 - 18:00.

Znajdź nas

Największa sieć sprzedaży podpisu elektronicznego

Odbierz swój e-podpis w dowolnej placówce KIR lub jednym z ponad 740 oddziałów banków spółdzielczych w całej Polsce.

Znajdź najbliższą placówkę
Napisz do nas

Potrzebujesz pomocy?

Skorzystaj z naszego formularza

lub wyślij wiadomość na adres kontakt@kir.pl

Wybierz temat rozmowy
Image
Biuro_obsługi_klienta_desktop.png

Potrzebujesz pomocy?

Skontaktuj się z nami

22 545 55 55

Napisz do nas

lub skorzystaj z centrum pomocy