Aktualności
Podpis elektroniczny już od 20 lat zmienia polski biznes
Data: 2023.04.26
Rozwój usług zaufania jest jednym z najważniejszych trendów technologicznych ostatnich 20 lat. W znaczący sposób przyczyniły się one do rozkwitu cyfrowej gospodarki, która wymaga rozwiązań zabezpieczających elektroniczną komunikację, dokumentację i transakcje finansowe. Nowoczesne firmy i instytucje coraz częściej korzystają z e-podpisu, pieczęci elektronicznej oraz elektronicznego znacznika czasu. Dziś usługi zaufania są standardem w działalności polskiego biznesu i zmieniają się wraz z nim, by sprostać wyzwaniom konkurencyjnego rynku.
Jak wyglądały realia biznesowe 20 lat temu? Początek lat dwutysięcznych w firmach był okresem dominacji papieru i rozwiązań analogowych. Na różną skalę wykorzystywane były narzędzia takie jak telefaks (wspierany przez faksymile), poczta elektroniczna i głosowa, wideoteks czy telemetria. Klienci indywidualni testowali nową wersję systemu Windows, Millennium Edition (Me), a amerykański CERT ostrzegał, że w internecie pojawiły się „złośliwe skrypty”. Już wtedy 90% dyrektorów firm z sektorów bankowości, komunikacji i technologii na świecie przewidywało całkowitą lub znaczną transformację obszaru, na którym będą konkurować w przyszłości. Tak wynikało z badania PricewaterhouseCoopers (PwC), przeprowadzonego podczas Forum w Davos w 2000 roku. Prawdziwa rewolucja technologiczna dopiero się rozpoczynała.
Początki cyfrowej transformacji
Przez dwie ostatnie dekady rynek usług cyfrowych w Polsce bardzo się zmienił. Przedstawiciele firm zaczęli korzystać z możliwości internetu, a później urządzeń mobilnych, by prowadzić swój biznes. Według badań EY, w ciągu ostatnich 3 lat, aż 57% polskich firm jeszcze przyspieszyło wewnętrzną digitalizację. W miarę jak rozpowszechniała się elektroniczna dokumentacja i obsługa cyfrowych i zdalnych procesów, w firmach rosło zapotrzebowanie na rozwiązania wspierające. Należały do nich między innymi pieczęć elektroniczna, gwarantująca niezmienialność treści e-dokumentów oraz potwierdzająca źródło ich pochodzenia. Uzupełnił ją znacznik czasu, który wiązał utworzenie danego pliku z konkretną datą i godziną. Szczególne uznanie użytkowników zyskał podpis elektroniczny, który pozwolił sygnować dokumenty elektroniczne z mocą prawną równą podpisowi własnoręcznemu.
– Podpis elektroniczny zmienił warunki gry w całym biznesowym ekosystemie. Przez minione 20 lat obserwowaliśmy systematyczną cyfryzację kolejnych sektorów polskiej gospodarki – mówi Elżbieta Włodarczyk, Dyrektor Linii biznesowej podpis elektroniczny w KIR – Dziś wiemy, że e-podpis był pionierskim narzędziem, które pozwoliło na digitalizację pracy i stopniową eliminację papieru z komunikacji formalnej. W sprawnie zarządzanych firmach pozwala na redukcję nawet 75% kosztów, ponoszonych wcześniej na obsługę dokumentacji papierowej. Jest ekologiczny, wygodny i bezpieczny, dlatego sprawdza się wszędzie tam, gdzie został wdrożony.
Jak wskazują badania KIR i ZBP, z podpisu kwalifikowanego chciałby obecnie korzystać co trzeci użytkownik bankowości internetowej. Również menadżerowie wyższego szczebla szybko docenili funkcjonalność e-podpisu: 84% z nich chciałoby go wdrożyć w swojej firmie*. E-podpis okazał się niezbędny w okresie pandemii i nadal jest kluczowym wsparciem w postępującej digitalizacji gospodarki.
E-podpis działa w każdym sektorze gospodarki
Korzyści z zastosowania podpisu elektronicznego odnoszą przedsiębiorstwa ze wszystkich branż. Świadczą o tym przykłady z różnych gałęzi gospodarki, w których wprowadzano go do codziennej obsługi procesów biznesowych.
Branża finansowa:
Ochrona zdrowia:
HR:
Logistyka:
Leasing:
Nieruchomości:
Firmy korzystające z podpisu elektronicznego należą do beneficjentów transformacji cyfrowej ostatnich dwudziestu lat. Nowoczesne przedsiębiorstwa stawiają na technologię by skuteczniej konkurować na rynku – usprawniają procesy biznesowe, uzyskują oszczędności i podnoszą zysk, jednocześnie dbając o satysfakcję klienta. E-podpis, jako usługa przyjazna środowisku i wspierająca cyfrowy obieg dokumentów, jest dziś również elementem zielonej zmiany, jaka zachodzi w polskiej gospodarce wraz ze wzrostem świadomości społeczeństwa.
– W ciągu ostatnich 20 lat, podpis elektroniczny, podobnie jak polskie firmy, rozwijał się i dostosowywał do zmieniającego otoczenia. Kiedy uruchamialiśmy e-podpis jako komercyjną usługę, mieliśmy już doświadczenie z wykorzystywaniem go jako narzędzia zabezpieczającego transakcje w systemie Elixir. Nikt jednak wtedy nie przewidywał, że w ciągu kolejnych kilkunastu lat udostępnimy jego w pełni mobilną wersję z opcją zdalnej weryfikacji tożsamości użytkownika. Dziś e-podpis stał się standardem, na trwałe wpisanym w polski krajobraz biznesowy – podkreśla Elżbieta Włodarczyk.
*) Badanie ośrodka Minds & Roses, marzec 2022, N=1000