Wylogowaliśmy Cię z Twojego konta. Zaloguj ponownie
Podpis elektroniczny coraz bardziej popularny.jpg

Popularność podpisu elektronicznego rośnie w szybkim tempie. Równolegle można zaobserwować stopniowe rozszerzanie się zakresu możliwości jego zastosowania. Jak wynika z badania zrealizowanego przez Kantar TNS dla Związku Banków Polskich i KIR*, coraz więcej osób widzi w e-podpisie potencjał, jeśli chodzi o zatwierdzanie umów z podmiotami świadczącymi usługi telekomunikacyjne, bankowe czy użyteczności publicznej.

W oparciu o swoją e-tożsamość użytkownicy chcieliby logować się na różnego rodzaju platformy, autoryzować dyspozycje i oświadczenia oraz dokonywać rejestracji w serwisach. W ostatnim czasie e-podpis staje się także coraz bardziej kluczowym instrumentem w relacjach biznesowych oraz kontaktach firm z jednostkami administracyjnymi.

Odpowiednim przykładem obrazującym skalę wpływu podpisu elektronicznego na życie Polaków jest fakt, że jego posiadanie stało się w kilku obszarach nie tylko kwestią wyboru, ale niezbędnym wymogiem. O ile jeszcze kilka lat temu e-podpis stanowił raczej usprawnienie technologiczne, wybiórczo używane przez przedsiębiorców, o tyle dziś jest on obowiązkowy, np. przy składaniu rozliczeń ZUS dla firm zatrudniających powyżej 5 osób. Od 1 stycznia 2018 r. płatnicy VAT są zobowiązani do przesyłania ewidencjonującego podatek Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Obszary, w których można wykorzystać tę  formę autoryzacji nie kończą się oczywiście w tym miejscu. Podpis elektroniczny jest również stosowany na przykład przy wnioskach online o dofinansowanie wyprawki uczniowskie, które rodzice dzieci w wieku szkolnym mogą składać od lipca tego roku. Badanie Kantar TNS jednoznacznie wskazuje, że potencjał użycia e-podpisu w szerszym aspekcie widzą nie tyko przedsiębiorcy, ale również użytkownicy prywatni. Ankietowanym postawiono pytanie „Jakie dokumenty, podpisywane obecnie własnoręcznie, chciałby Pan/Pani podpisywać elektronicznie?”. Największą popularnością respondentów cieszyła się odpowiedź sugerująca umowy na usługi telekomunikacyjne (74 proc.). Na drugim miejscu znalazły się umowy na usługi bankowe – 62 proc. 57 proc. badanych chciałoby stosować e-podpis w umowach na usługi użyteczności publicznej, 51 proc. w umowach na usługi ubezpieczeniowe, zaś 50 proc. w umowach na usługi medyczne.

– Konsumenci mają  świadomość wielopłaszczyznowego zastosowania e-podpisu. Wiele osób chciałoby w ten sposób zawierać umowy z podmiotami reprezentującymi bardzo różnorodne obszary. Warto zwrócić uwagę, jak bardzo kluczowe są to dziedziny życia: telekomunikacja, opłaty za media, ubezpieczenia, leczenie – w dzisiejszych czasach to przecież podstawowe potrzeby każdego z nas – komentuje Elżbieta Włodarczyk, dyrektor Linii biznesowej podpis elektroniczny w KIR. – E-podpis jest po prostu znacznie wygodniejszą formą autoryzacji. Pod względem skutków prawnych kwalifikowany podpis elektroniczny jest równoważny podpisowi własnoręcznemu i jednocześnie poświadcza tożsamość jego właściciela, którym może być jedynie osoba fizyczna – zaznacza Elżbieta Włodarczyk.

Jak zdobyć zestaw do e-podpisu? Można go nabyć w firmie świadczącej usługi zaufania w zakresie wydawania kwalifikowanych certyfikatów, np. w KIR. Zestaw można kupić w naszych placówkach usytuowanych w całej Polsce jak również we współpracujących z KIR bankach spółdzielczych (sprawdź listę naszych placówek). Co ważne, po upływie terminu ważności, odnowienia certyfikatu można dokonać online – bez wychodzenia z domu. Certyfikaty kwalifikowane wchodzące w skład zestawów oferowanych przez KIR zachowują swoją ważność, w zależności od wybranej opcji, przez rok lub dwa lata.

W tej chwili szacuje się, że w Polsce wydano już 1,3 miliona kwalifikowanych certyfikatów, z czego 400 tys. jest w pełni aktywnych. Prognozy przewidują, że rynek kwalifikowanych certyfikatów będzie się zwiększać średnio o około 10 proc. rocznie. Do wzrostu popularności produktu może przyczynić się jego przeniesienie do chmury, nad czym KIR prowadzi obecnie intensywne prace. E-podpis w wersji cloud pozwoli m.in. na autoryzację dokumentów przy pomocy każdego urządzenia połączonego z Internetem.

22 545 55 55

Obsługa Klienta

Pomoc techniczna

Jesteśmy do Twojej dyspozycji!

poniedziałek - piątek: 8:00 - 18:00 

Znajdź nas

Największa sieć sprzedaży podpisu elektronicznego

Odbierz swój e-podpis w dowolnej placówce KIR lub jednym z ponad 740 oddziałów banków spółdzielczych w całej Polsce.

Znajdź najbliższą placówkę
Napisz do nas

Potrzebujesz pomocy?

Skorzystaj z naszego formularza

lub wyślij wiadomość na adres kontakt@kir.pl

Wybierz temat rozmowy
Image
Biuro_obsługi_klienta_desktop.png

Potrzebujesz pomocy?

Skontaktuj się z nami

22 545 55 55

Napisz do nas

lub skorzystaj z centrum pomocy